Voor al uw onderhoud!

Werkplaats

Laatste Nieuws

Cadillac-dag met bezoek Dutch Corvette Collection en Cadillac-rit langs de IJssel

By Ruud Gersons

Het is zaterdag 25 augustus. De '80 Fleetwood Brougham staat gepoetst in de oprijlaan te wachten. Het wordt een rit naar Wezep bij Zwolle. Daar aangekomen krijgen de deelnemers van deze Cadillac-dag in het luxe restaurant Coelenhage de traditionele, maar niet minder welverdiende kop koffie met heerlijk gebak. Het gesprek is geanimeerd en we zijn in spannende afwachting van een bezoek aan het Chevrolet Corvette museum, beter bekend als de "Dutch Corvette Collection".

Foto 1: André Boer in één van zijn raspaardjes en te midden van zijn giga-verzameling.

 

Nou ben ik al Amerikanen-gek sinds mijn kleutertijd (ik ben nu 64!), maar heb nooit geweten dat ’s werelds grootste en meest complete verzameling Corvettes zich op 50 min. rijden van mijn huis bevindt in het dorpje Wezep bij Zwolle. Eigenaar van al dit moois is André Boer, die al tientallen jaren  Nederlandse (en hoogst waarschijnlijk wel Europese) Chevrolet Corvette specialist is.

2. André Boer’s Dutch Corvette Collection

Foto 2: Blik op de showroom van André Boer’s Dutch Corvette Collection

André en zijn zoons runnen een garagebedrijf waar je met al je Corvette perikelen terecht kunt. En…. O ja….ook met je (klassieke) Mercedes perikelen. “Zwei Seelen in einer Brust” (Twee zielen van één imborst), zoals de Duitse dichter Goethe het al zo mooi zei. Want bij André en zijn zoons zit het Corvette-hart op de juiste plaats, maar daar blijkt ook nog genoeg ruimte te zijn voor een hart vol Mercedes-sentimenten. André – slank, lang en met een klein snorretje – stelt zich aan ons voor en legt uit hoe de wagens die we zien zijn ingedeeld. Beneden rechts is “voor de handel”. Beneden links is niet te koop. Daar staan enkele bijzondere Corvettes maar ook Camaro’s van de eerste serie – de Pony-cars.

3. Corvettes "voor de handel"

Foto 3: Deze onafzienbare rij Corvettes is “voor de handel” bestemd!

Maar het eigenlijke “museum” bevindt zich achter het gebouw. Het is een ruim bemeten hal met liefst twee verdiepingen. Er staan meerdere tientallen Corvettes (je gelooft je ogen niet als je dit aanschouwt), allen keurig in

het gelid opgesteld, als ging het om een verzameling glimmende tinnen soldaatjes. Beneden staan de wat nieuwere jaargangen en boven de oer-Corvettes van 1954 t/m jaren ’60 en ’70.

4. Schitterende Camaro’s 1e generatie

 

Foto 4: links de afdeling “niet te koop” met schitterende Camaro’s 1e generatie

Alleen 1953 ontbreekt

Zoals bekend, verschijnt de Chevrolet Corvette in 1953 op de markt. Het is de eerste “sportwagen” binnen het GM-concern sinds de 2e W.O. Ik schrijf “sportwagen” tussen aanhalingstekens, want met slechts 6 cilinders en veel gewicht, is de eerste generatie Corvettes niet echt vooruit te branden en op race-ciruits hebben deze wagens al helemaal niets te zoeken. Maar dat verandert snel, als er in 1955 een V8-motor gemonteerd wordt en de prestaties aanzienlijk verbeteren.

André Boer mist alleen nog het model uit 1953. De wagens uit het eerste modelaar, die nu nog over zijn, komen zelden op de markt. Daar is praktisch niet aan te komen. Zijn oudste Corvette is uit 1954, het tweede modeljaar. En vanaf dat bouwjaar t/m heden zijn ze er allemaal. En vaak niet één exemplaar per jaar, maar meerdere in diverse uitvoeringen, zoals gesloten, cabrio, T-top, Indianapolis Pacecar replica, Stingray’s met en zonder splitwindow en ze staan er in alle kleuren van de regenboog, zover het oog reikt. Letterlijk zie je en zee van Corvettes om je heen. Op de bovenverdieping waan je je in een showroom van een Amerikaanse Chevrolet dealer anno - pak ´m beet - 1965, al zullen er in die geweldige periode nauwelijks Chevy dealers hebben bestaan met zoveel Corvettes onder hun dak!
Als André vertelt over de geschiedenis van de Corvette val je stil van verbazing. André “is” Corvette.

5. Corvette eind jaren ’50

Foto 5: We zijn nu echt in het museum-gedeelte en staan oog in oog met een knalrode Corvette eind jaren ’50 die in absolute nieuwstaat wordt terug gebracht.

Hij leeft Corvette; heeft Corvette bloed dat door zijn aderen stroomt. Hij weet werkelijk alles van de motoren en de techniek, en net als bij wijn, wat goede en minder goede Corvettejaren zijn.

Pas in het jaar 1955 verschijnt de eerste concurrent van de Corvette aan de horizon in de vorm van de Ford Thunderbird. In verkoopaantallen gaat de T-bird het wel winnen van de Corvette. Maar de komst van de T-Bird heeft er wel voor gezorgd dat de ontwikkeling van de Corvette in een stroomversnelling komt en er nieuwe modellen uitkomen, die steeds meer bij het publiek in de smaak vallen. En zo wordt de Corvette een Amerikaanse legende en is dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Want terwijl de Ford T-Bird steeds meer afglijdt naar een luxe toerwagen – zij het in het begin nog voor twee personen – blijft bij Corvette de nadruk liggen op autosport pur sang en ook in de autoracerij op alle bekende circuits ter wereld is het aanzwellende gebrul van de Corvettes in toenemende mate te horen.

6. Corvettes
7. Corvettes
Foto's 6 en 7: de zwarte Corvette van begin jaren ’60, voorspelt met zijn afwijkende achterpartij al de in ’63 uit te brengen Stingray (zie volgende foto.) De blauwe, grijze en rode zijn van eind jaren ’50.

Na afloop van de rondleiding vraag ik aan André wat hij eigenlijk met dit museum wil. Nou, beslist geen dagelijkse openstelling, zodat Henk en Ingrid met hun kroost hier lekker kunnen rondstappen en op de wagens vette vingers achter laten.

8. 1963 Stingray

Foto 8: De 1963 Stingray kwam voort uit Bill Mitchell’s concept car de Mako Shark. Dat is de grijze wagen op de achtergrond.. We zien Bill Mitchell trots prijken tussen de Shark en de Stingray, die hier nog niet helemaal productierijp schijnt.

9. 1963 Stingray met splitwindow

Foto 9: Twee keer een 1963 Stingray met splitwindow. Deze wagen was ontwikkeld o.l.v. Bill Mitchell. Vanaf 1964 verdween de split uit de achterruit, omdat men – zéér tegen de zin van Bill Mitchell – vond dat dit het uitzicht naar achteren te veel belemmerde.

Voor speciale gelegenheden en voor speciale gasten en groepen gaat het museum open. Maar we moeten het meer als een privéverzameling zien dan als een functionerend museum. Natuurlijk zijn wij als leden van de Cadillac Club meer dan welkom en toen André dat zo zei, zag ik voor mij hoe geweldig het zou zijn als er tijdens de Grand European van 2013 de mogelijkheid zou zijn voor onze binnen- en buitenlandse gasten om in te kunnen tekenen op een bezoek aan deze unieke verzameling van meerdere tientallen Corvettes. Dat gaan we nader uitwerken, dus wie van de leden het nu gemist heeft, kan dit volgend jaar augustus tijdens de GE nog goed maken. André: heel veel dank voor je warme, enthousiasmerende en bezielde uitleg en we komen zeker graag bij je terug!

10. Amerikaanse Corvette dealer?

Foto 10: Zijn we terug in de tijd bij een Amerikaanse Corvette dealer? De wagens zijn òf totaal nieuw, of “als nieuw”, of totaal gerestaureerd.

Na de rondleiding krijgen we de al bestelde lunch voorgeschoteld, want nu wordt het tijd voor de rit in de omgeving van Wezep en langs de IJssel, georganiseerd door Rob en Tinie Peters.

Hier vind u onze occasions!

Occasions

over Autobedrijf André Boer!

HetBedrijf

home of "The Dutch Corvette Collection"

DutchCorvetteCollection

Openingstijden

Corvette op je Bruiloft

CorvetteopjeBruiloft